On February 5, the U.S. Broadcasting Board of Governors announced proposed cuts in America’s publicly-funded overseas broadcasts.  Unless these cuts are reversed by Congress, they could take effect as early as October 1, 2007:

Main question:

"How can America go silent or substantially reduce its overseas
broadcasts in English and 18 other languages --- including Russian --- when others who don't necessarily wish us well (including Russia, China, Iran and Al Jazeera) are all expanding their transmissions to a world in crisis?  Doesn't this amount to a unilateral withdrawal from the marketplace of ideas?"

Backup:  the proposed FY 08 cuts at VOA and other U.S. international broadcasters
would:
---Wipe out VOA English (except Special English) in every area of the
world and approximately 14 of 24 hours to Africa.  VOA English, alone

among U.S.-funded broadcasts to China, is unjammed.
---Cut RFE/RL Russian from 24 to 18 hours a day, and knock VOA
Russian radio off the air.  (VOA Russian on TV could be cut off by the
Kremlin at any time, and likely will be.)
---Eliminate the following languages:  VOA: Cantonese, Croatian, Greek,
Georgian, Thai and Uzbek; RFE/RL: Macedonian; RFA: Cantonese.
---Abolish radio but not TV broadcasts:   VOA:  Russian, Ukrainian,
Serbian, Albanian, Bosnian, Macedonian, Hindi.
---Reduce radio broadcasts:   VOA: Tibetan, Portuguese
to Africa;  RFE/RL: Ukrainian, Romanian to Moldova, South Slavic
languages,  and Kazakh; RFA: Tibetan.

Two specialists from the Committee to Protect Journalists briefed
specialists February 6 at a jointly sponsored RFE/RL - RFA briefing.  They
lamented the possibility of cuts at the USG international broadcast
networks.   The CPJ annual report on setbacks to media freedom (issued
February 5, the same day as the proposed reductions were announced) showed
that Russia has become the third most dangerous country in the world for
journalists (after Iraq and Algeria).  It also noted that China has more
journalists jailed (21) than any other country.  Yet, significant cuts are
planned in the Russian services of VOA and RL, and the Cantonese services of
VOA and RFA will disappear, with significant reductions in the Tibetan
services of both of those networks.

Comments by Kristin Jones, CPJ Asia specialist, and Nina Agnianov, CPJ
Russia and Eurasia specialist:

*In China, Hu seems to be tightening restrictions on Chinese journalists in
anticipation of the Communist Party Congress later this year.  In the run-up
to the 2008 Olympics, restrictions against foreign journalists have been
relaxed, but arrests of local journalists have increased.  As courageous
editors speak out --- and more are doing so --- they are harrassed,
threatened or picked up for questioning.

*Thailand:  under martial law, Thailand has suspended press freedom
guarantees.  Under former Prime Minister Thaksin, there had been low level
harrassment, but since the coup last year, there has been an acceleration of
restrictions against Thai media.  A recent CNN interview with Thaksin was
censored on Thai TV outlets.  CPJ is watching this with concern. (Despite
martial law in Thailand and VOA's recent resumption of shortwave broadcasts
to the kingdom, the Voice's Thai Service is slated for abolition.)

*Tibet:   The VOA and RFA services to Tibet are really important services;
there's no other news reaching Tibet with such impact.  A monk in a
monastery in eastern Tibet was recently thrown in jail for listening to RFA.
(The airtime of both RFA and VOA are scheduled to be reduced, unless
Congress reverses the proposed cuts.)

*Uzbekistan:  Karimov has moved last year to even more drastic measures
against the media --- has begun threatening those with ties to international
networks such as RL and VOA.  "The West," says Karimov, "is launching an
information war against Uzbekistan."  His country remains a leader in the
Eurasian area in the jailing of journalists, including one of his own
relatives, an analyst for the London-based Institute for War and Peace
reporting.  (The proposed VOA reductions announced February 5 include
abolition of VOA's Uzbek Service, which produces both radio and television
programs --- the latter available from neighboring countries.)

*Azerbaijan:  In media restrictions, the regime is now mimicking Russia:
controlling newsprint distribution and presses, invoking defamation laws to
frighten journalists and their editors, arresting reporters and writers.
The Azerbaijani authorities are punishing journalists for criticizing
"official" candidates.  Azerbaijan, Kazakhstan, and Uzbekistan are all more
emboldened by the example of Russia in their media crackdowns.  (A VOA
English relay to Azerbaijan would be cut off if the reductions go through.)

